”A millimetre of progress in a million directions”

essentialism.png

Jag jobbade enormt mycket för ett år sedan. Försökte täcka tre olika roller på jobbet med stort personalansvar samtidigt som det var omorganisation och ett stort förändringsprogram som skulle startas. Parallellt försökte jag jonglera det privata livet med barn och dessutom köpte vi hus och flyttade. Det var bara positiva och roliga saker som hände. Fantastiskt. Och alldeles för mycket på en gång. Jag kände mig otillräcklig i precis alla situationer som jag befann mig i. Väldigt frustrerande. ”A millimetre of progress in a million directions” som Greg McKeowns skriver väldigt träffande i sin bok Essentialism.

Boken Essentialism innehåller en hel del självklarheter precis om mycket annan management-litteratur. Men ibland är det ju just att få det skrivet på näsan som man behöver för att se klart.

Boken lyfter bla två saker som jag tycker är värda att reflektera över

1.       Om du inte prioriterar ditt liv så kommer någon annan att göra det
Inte minst självklart ur ett privat perspektiv att ta makten över sitt eget liv. Du och ingen annan väljer och har kontrollen över ditt liv. Men jag tänker också ur ett företagsperspektiv att det så klart är önskvärt att ha medarbetare som tar ansvar och inte bara gör. Som tänker till, ifrågasätter och prioriterar. Kommer att tänka på ett Steve Jobs-citat som jag gillar: ”It doesn’t make sense to hire smart people and then tell them what to do; we hire smart people so they can tell us what to do”.

2.       Det handlar inte om att få fler saker utan rätt saker gjorda
Det behöver inte betyda att du ska göra färre saker eller att börja säga nej till allt. Det handlar om stanna upp ibland och reflektera över om du fokuserar tid och energi på det som är viktigast just nu. Det finns oändligt mycket mer möjligheter och saker att göra i världen än vad som är möjligt att lägga tid på. Genom att välja att fokusera och verkligen genomföra det som du tycker är viktigast så känner du med stor sannolikhet också en tillfredsställelse och glädje i det du gör som är svår att uppnå med ”a millimetre progress in a million directions”.

Jag läste boken Essentialism först nu nyligen och jag vet inte om jag hade agerat annorlunda för ett år sedan om jag läst den då. För prioriterade hårt, det tyckte jag att jag gjorde hela tiden. För mig var lösningen att byta jobb och samtidigt försöka bryta en del invanda mönster. Men att hela tiden påminna sig om att säkra fokus och rätt prioriteringar som Essentialism mycket handlar om blir allt viktigare i en värld där utvecklingstakten accelererar och möjligheterna blir i det närmaste oändliga. Det är långt ifrån enkelt men värt en extra tanke tycker jag!

"Digital transformation handlar först om främst om kundcentrering"

Digital transformation förändrar nästan varje aspekt av ett företag. Men ny teknik skapas i högre takt än vad som finns behov och den senaste tekniska lösningen behöver nödvändigtvis inte vara den bästa för kunden. Jag är övertygad om att för att utveckla framgångsrika innovativa lösningar krävs ett tydligt kundperspektiv där lösningen formas efter det grundläggande behovet. När tidningen Forbes listar digitala trender för 2017 så finns inte helt oväntat kundupplevelse med på listan. I en global enkät om 2017 års digitala trender där 14 000 marknadsförare och e-handlare svarat så rankar 22% "optimera kundupplevelsen" som den mest spännande möjligheten för det kommande året. Amazon brukar toppa listor över världens mest kundcentrerade företag och är idag världens största e-handel.

Jag har precis läst boken Marketing Goes Digital som tar sin utgångspunkt i den accelererande förändringen i världen och har just ståndpunkten att digital transformation först och främst handlar om kundcentrering och inte om teknik. Det handlar om att börja med kundbehoven och sedan lösa kundbehoven genom att använda det bästa som tekniken kan erbjuda. Jag kan inte hålla med mer och en viktig aspekt att ha med sig tycker jag då det är lätt att gå bort sig i kostsamma lösningar som fokuserar på tekniken snarare än vad den ska lösa.

Boken Marketing Goes Digital är i övrigt både handfast, inspirerande och mycket läsvärd. En annan viktig aspekt som den här boken tar upp är att eftersom utvecklingen går så snabbt så blir det allt viktigare att organisera sig för förändring och säkra processer för innovation och lärande. Om vi tror på att allt förändras hela tiden så blir att lära sig saker snabbare än sina konkurrenter den enda långsiktigt hållbara strategin och konkurrensfördelen. Hur många företag har lärande och innovation som en topp-prioritering?

I tillägg tar jag från boken med mig både enkla tips på att skapa en lärande organisation, förslag på hur man räknar ROI för marknadsinsatser och en innovationsmodell som utgår från kunden. Dagens lästips!

Vad händer med den fysiska butiken när e-handeln står för all tillväxt?

E-barometern som kom härom veckan visade på en brytpunkt i detaljhandeln. E-handeln står nämligen under första halvåret 2017 för all försäljningstillväxt inom sällanköpsvaruhandeln i Sverige. Det sker alltså ingen tillväxt i de fysiska butikerna nu och sannolikt kommer all tillväxt framöver även att tillfalla e-handeln. Tittar man på statistiken över antalet fysiska butiker så ser man också en minskning sedan en tid tillbaka. Enligt HUI har 20 % av hemelektronikbutikerna, 18 % av heminredningsbutikerna och 15 % av sportbutikerna i Sverige försvunnit mellan åren 2008-2015. USA som tenderar att ligga steget före Sverige visar på en fortsatt trend med nedläggningar av fysiska butiker. Starka varumärken som Macy´s och J.C. Penney lägger ned flera hundra butiker.

Samtidigt så ser vi en motsatt trend att starka e-handlare satsar på närvaro i fysisk butik med Amazons köp av Whole Foods i somras som ett självklart exempel. NetOnNet och Addnature är andra exempel på affärer som började på nätet och som efter en tid kompletterade med fysiska butiker. Även den yngre generationen gillar fysiska butiker. 45 procent av generation Z (personer födda från mitten av 1990-talet och framåt) uppger att de hellre handlar i butik än via nätet, mobilen eller surfplattan och nästan hälften går fortfarande till butiken för att hitta inspiration enligt en studie som Accenture gjort.

Hur hänger de här två motsägelsefulla trenderna ihop?

Min tes är att anledningen till att så många fysiska butiker behöver lägga ned är att de helt enkelt inte har lyckats möta upp i tillräcklig utsträckning mot kundernas förändrade behov. Ny teknik hjälper kunden att få en översikt och jämföra vad som finns tillgängligt på ett mycket enklare och mer transparent sätt än tidigare. Det är alltså inte bara e-handeln i sig som ökar konkurrensen utan hela digitaliseringen accelererar en ökad konkurrens som gör det svårare för retailers som inte kan leva upp till kundernas krav att klara sig. Prisutvecklingen var -16% mellan 2003 och 2015 och 52% använder internet för att jämföra priser och produkter på nätet inför ett köp enligt IIS.

Det här innebär att det blir allt viktigare att sy ihop det digitala erbjudandet med det fysiska och utnyttja de specifika fördelarna i respektive försäljningskanal. Som kund rör du dig obehindrat mellan kanalerna och gränserna mellan vad som är ett fysiskt köp och vad som är ett digitalt köp suddas ut. Kunden ser bara till att handla där det passar den bäst för tillfället.  Att jobba med upplevelsegraden i den fysiska butiken blir en självklar och viktig aspekt för att utnyttja den fysiska butikens försäljningskanal. Ett bra exempel på hur den fysiska och digitala butiken kan samspela är Amazons införande av skåp för uthämtning av nätorder i Whole Foods-butikerna. Det ger en förbättrad kundupplevelse samtidigt som det både driver trafik till den fysiska butiken och effektiviserar logistiken i näthandeln. 

Utvecklingen av e-handeln kommer sannolikt att fortsätta öka kraftigt eftersom det finns så många uppenbara fördelar för kund. Jag tror även att den fysiska butiken kommer att finnas kvar men butiksmiljön behöver generellt utvecklas i en mycket högre takt för att möta upp mot kundernas förändrade behov. Den generella utvecklingen går snabbare än någonsin. För att kunna möta upp mot det behöver nya idéer processas med en mycket högre takt än tidigare för att nå kund. Och det räcker inte att ha något nytt på gång, det behöver ständigt utvecklas vidare. En riktig utmaning för såväl små som större etablerade företag!

Crescere ['kre∫ere]

Förändring har aldrig gått snabbare. Historiskt har förändringstakten i världen varit exponentiell och det mesta tyder på att det fortsätter på samma sätt. Det innebär t.ex. att vi kommer att förändras mer under de närmaste 20 åren än vad vi gjorde under de senaste 300 åren! Svårt att greppa eftersom det naturliga för människan är att tänka linjär utveckling.

Jag är övertygad om att nyckelfaktorer för att möta den accelererande förändringstakten är att växa, utvecklas och kontinuerligt lära sig. Och att ha kunden i fokus blir allt viktigare när förändringen går snabbt och vi behöver möta upp nya utmaningar på ett kraftfullt och framgångsrikt sätt. Det går inte att förutse hur framtiden kommer att se ut. Men vi kan förebereda oss genom att se till att vi hanterar förändring på att framgångsrikt sätt!

Crescere betyder växa på italienska. Vår vision är att hjälpa företag att inspireras och utvecklas för att möta morgondagens kund. Vi jobbar alltid med kunden som utgångspunkt. Vi tror på att använda teknik som möjliggörare och att data kan göra hela skillnaden. Vi tror på att göra rätt saker riktigt bra snarare än många saker halvbra. Och vi tror på människor.

/Jenny