"Digital transformation handlar först om främst om kundcentrering"

Digital transformation förändrar nästan varje aspekt av ett företag. Men ny teknik skapas i högre takt än vad som finns behov och den senaste tekniska lösningen behöver nödvändigtvis inte vara den bästa för kunden. Jag är övertygad om att för att utveckla framgångsrika innovativa lösningar krävs ett tydligt kundperspektiv där lösningen formas efter det grundläggande behovet. När tidningen Forbes listar digitala trender för 2017 så finns inte helt oväntat kundupplevelse med på listan. I en global enkät om 2017 års digitala trender där 14 000 marknadsförare och e-handlare svarat så rankar 22% "optimera kundupplevelsen" som den mest spännande möjligheten för det kommande året. Amazon brukar toppa listor över världens mest kundcentrerade företag och är idag världens största e-handel.

Jag har precis läst boken Marketing Goes Digital som tar sin utgångspunkt i den accelererande förändringen i världen och har just ståndpunkten att digital transformation först och främst handlar om kundcentrering och inte om teknik. Det handlar om att börja med kundbehoven och sedan lösa kundbehoven genom att använda det bästa som tekniken kan erbjuda. Jag kan inte hålla med mer och en viktig aspekt att ha med sig tycker jag då det är lätt att gå bort sig i kostsamma lösningar som fokuserar på tekniken snarare än vad den ska lösa.

Boken Marketing Goes Digital är i övrigt både handfast, inspirerande och mycket läsvärd. En annan viktig aspekt som den här boken tar upp är att eftersom utvecklingen går så snabbt så blir det allt viktigare att organisera sig för förändring och säkra processer för innovation och lärande. Om vi tror på att allt förändras hela tiden så blir att lära sig saker snabbare än sina konkurrenter den enda långsiktigt hållbara strategin och konkurrensfördelen. Hur många företag har lärande och innovation som en topp-prioritering?

I tillägg tar jag från boken med mig både enkla tips på att skapa en lärande organisation, förslag på hur man räknar ROI för marknadsinsatser och en innovationsmodell som utgår från kunden. Dagens lästips!